עיר השנה – 2018

היא אחת מערי החוף היפות בישראל, עיר שמשנה את פניה ומחוללת שינוי משמעותי. היא מתפתחת וממגנטת אליה צעירים רבים. יש בה בנייה חדשה רבה וגם התחדשות עירונית שמחזקת את השכונות הוותיקות יותר, השקעה בחינוך עם תכניות לימוד חדשניות ומתקדמות, מרכזי קניות ובילוי חדשים לכל המשפחה, יש בה רצועת חוף מדהימה ומזג אוויר מצוין.

עיר השנה של אתר  Nadlan.com......... אשקלון ויש בה המון!!

 

השנה תחגוג אשקלון 70 שנה להיווסדה, העיר שהיתה רדומה במשך שנים מתעוררת לחיים, ומחשבת מסלול מחדש.

באשקלון יש 12 ק"מ של רצועת חוף מהיפות בישראל, יש בה מזג אוויר נעים, היא במרחק של פחות משעה ממרכז הארץ, ירושלים או באר שבע, היא לא צפופה כמו ערים אחרות  - יש בה (בינתיים) פחות משלושת אלפים תושבים לקילומטר רבוע, יש לה היסטוריה עתיקה ועשירה, השכנה שלה אשדוד כבר יקרה בהרבה והטילים מגיעים גם לת"א, כך שיש את כל הסיבות הנכונות שאשקלון יכולה להיות אחת מהערים המבוקשות בישראל וזה נראה כי היא ממש בדרך לשם.

 

 

צילום: אדי ישראל. 

 

 

בנייה בעיר

העיר אשקלון הפכה לפנינה מבוקשת בשנים האחרונות, היא מושכת משפחות צעירות ויזמים רבים הבינו את היתרונות של בנייה באשקלון כך שהיא נמצאת בתנופת בנייה עצומה.

 

בשכונת אגמים החדשה בחלקה הדרומי של העיר, יש בנייה מרובה. גם שכונת ברנע בחלקה הצפוני של אשקלון הורחבה מאוד ויש בה חלקים שלמים של בנייה חדשה. חלק גדול מתושבי השכונה החדשה בברנע הגיעו מאזור ראשון לציון, רחובות, אשדוד ואפילו מת"א.

 

יש הרואים באשקלון את נתניה החדשה, כי משקיעים רבים תושבי חוץ, בעיקר צרפתיים ואנגלים רכשו בה דירות בשל מיקומה בסמוך לים.

 

שכונת אגמים.  צילום: S.A צילום אוויר והדרכת מטיסים

 

גם התחום של התחדשות עירונית מתעורר מאוד באשקלון. ואף קיבל ביטוי בתקציב העירייה הנוכחי שאושר בשבוע שעבר ע"י מועצת העיר. במהלך השנה הקרובה אמורה להתפרסם תכנית אב, שתיתן מענה לשכונות הוותיקות באשקלון וליזמים אשר מעוניינים לקדם תוכניות של התחדשות עירונית בשכונות אלו.

 

ראש העיר, מר תומר גלאם: "אני רואה חשיבות גדולה מאוד בקידום של תכנית זו, היא תיתן מענה וביטחון לתושבי השכונות הוותיקות בשעת חירום. הם יוכלו ליהנות ממרחבים מוגנים ובמקביל רמת החיים שלהם תשודרג ותשופר עם התקנת מעליות בבניינים וסביבת מגורים מטופחת, מה שיעלה ללא ספק את ערך הנכסים שלהם".

 

במסגרת הסכם הגג שנחתם בין אשקלון והממשלה, עתידות לקום בשנים הקרובות עוד 9 שכונות חדשות בעיר עם למעלה מ- 30 אלף יח"ד חדשות.

 

כך שנראה עוד הרבה מנופים ברחבי העיר בשנים הקרובות.

 

מקור: דוברות עיריית אשקלון. צילום: תומר שונם-הלוי

 

 

שיפור תשתיות ושירותים ציבוריים

בבית החולים "ברזילי" הממוקם באשקלון, הסתיימה הבנייה של בניין האשפוז החדש, אשר ישפר באופן משמעותי את שירותי הבריאות הניתנים לתושבי האזור. בבניין החדש חדר מיון מודרני ומרווח, מחלקות טיפול חדישות למבוגרים, מחלקת ילדים חדשה, וחדרי ניתוח מודרניים וחדישים.

 

במסגרת הסכם הגג תקבל העיר אשקלון תקציב עצום המיועד לשיפור תשתיות התחבורה, כמערך להגעתם של עשרות אלפי תושבים חדשים, שעתידים להגיע ולאכלס את השכונות החדשות.

 

היעדים המרכזיים של העירייה בתקציב לשנת 2018 הם פתרונות תחבורתיים בעיר, לשם כך מתוקצבים כ – 164.5 מיליון שקל בשנה זו, אשר באמצעותם יחלו העבודות על המחלף הצפוני, שיקוע של צומת יצחק רבין ומנחם בגין, ביצוע של כביש 3, סלילת המשך לשדרות רבין לכיוון צפון והוספה של נתיב לשדרות התעשייה.

 

כמו כן, במהלך 2018 מתוכננים לשדרוג והרחבה 43 צמתים ברחבי העיר אשר כוללים בין היתר את הרחבת כיכר רוטרי לשני נתיבי נסיעה, הסדרה של צומת קדש והציונות, שדרוג של שדרות אליעזר בן יהודה, ביצוע של כביש חיל הים, הקמה והרחבה של מעגלי תנועה דו נתיביים וביצוע הסדרי נסיעה חדשים במוקדים העמוסים בעיר. 

 

אשקלון הפכה בשנים האחרונות לעיר שיש בה חשיבות ודגש על איכות הסביבה. מערך הניקיון ופינוי האשפה בעיר השתפרו משמעותית זאת במטרה לשמור על סביבה נקייה ומטופחת ברחבי העיר.

 

יעד נוסף שמתכוונת העירייה ליישם במהלך השנה הקרובה הוא תכנון של שבילי אופניים במוקדים שונים ברחבי העיר ושדרוג של התחבורה הציבורית, אשר יכלול תכנון של מסוף תחבורה ציבורית חדש, הסדרה של תחנות הסעה ומפרצים, ובדיקת היתכנות של מסלול תחבורה ציבורית.

 

שבילי אופנים ברחבי העיר.  צילום: אדי ישראל

 

 

במהלך השנה הקרובה תקציב עיריית אשקלון משאבים לקידום תכנית "עיר חכמה" אשר נועדה לרתום את הטכנולוגיה לשיפור איכות החיים של תושבי העיר בתחומים שונים.

 

התושבים והמבקרים בעיר יוכלו ליהנות מגישה למערכת אינטרנט אלחוטית, ללא עלות ומערכות בקרה מתקדמות יחזקו את תחושת הביטחון האישי, כשהודעות והתראות ישלחו באמצעות אפליקציה עירונית מבוססת מיקום, ישירות לניידים של התושבים וידווחו על אירועים חריגים בזמן אמת.

 

גם בתחום התרבות והספורט יחלו השנה עבודות התכנון להקמתו של המשכן לאומנויות הבמה, הקמה של פארק אקו -ספורט, בית העולה ומרכזים קהילתיים בשכונות החדשות.  

 

 

תעסוקה, תיירות ופנאי באשקלון

באשקלון שני אזורי תעשייה עיקריים: דרומי וצפוני. באזור התעשייה הדרומי של אשקלון קיימים מתקני תשתית לאומיים כמו תחנת הכוח רוטנברג, קו צינור אילת –אשקלון, ומתקן התפלה אשקלון. אזור תעשייה זה עתיד להתרחב בקרוב ולהשתרע על שטח של כ – 900 דונם. קיימים בו היום שני מפעלים גדולים של חברות קרלסברג ורב בריח, המספקים מקומות תעסוקה רבים לתושבי העיר והסביבה. שני מפעלים אלו עתידים בקרוב להרחיב את פעילותם וחברות גדולות נוספות צפויות להעתיק את פעילותן לאשקלון, דבר שיביא לתוספת של אלפי מקומות תעסוקה חדשים בשנים הקרובות.

 

גם באזור התעשייה בחלק הצפוני של העיר עתידים לקום פארק תעשייה חדש ופארק היי-טק, אשר יהוו כתובת חדשה ומבוקשת לחברות עתירות ידע מכל רחבי הארץ.

 

כמו כן, בקרוב מאוד יתחילו העבודות להקמתו של מרכז יזמות חדש (hub), אשר מטרתו לעזור ליזמים בתחילת הדרך, למצוא בית למיזם שלהם ולזכות בתמיכה וליווי מקצועי.

 

לאחר שהוכרזה אשקלון כ"עיר תיירות", במסגרת מיתוגה של העיר החולט כי היא תפעל להיות עיר ספורט בינלאומית, ופועלים בה כיום מספר בתי מלון, כפרי נופש ואתרי תיירות המספקים מקומות עבודה לתושבים.

 

כעיר חוף, רצועת החוף של אשקלון מהווה מרכיב מרכזי בחייהם של התושבים והמבקרים, היא משמשת לפעילויות פנאי ונופש הפתוחות לציבור הרחב ולאורך הטיילת  ממוקמים בתי קפה ומסעדות.

 

רצועת החוף של אשקלון.  צילום: אדי ישראל. 

 

חוף הגולשים הוא חלום שהתגשם לציבור הגולשים באשקלון והסביבה. בחוף דלילה הותקנו פנסי תאורה מיוחדים, המאפשרים לגולשי הגלים לגלוש גם בשעות הלילה והם נהנים עכשיו מהאפשרות לגלוש 24 שעות ביממה.

 

באזור המרינה שהוכרזה כנמל בינלאומי לספנות ולתיירות, הוקם מתחם קניות ובילוי חדש – מרינה VIEW אשר ממוקם אל מול הנוף הנפלא של המרינה, פתוח לבריזה של הים ומעניק חוויות קניות מיוחדת במינה.

 

מרינה VIEW - מתחם קניות הפתוח לים. 

 

לאחרונה נחנך גם מתחם ה"סי-פארק" בחוף דלילה. המתחם כולל מתקני משחק חדישים, ייחודים, מסקרנים ומאתגרים לילדים, מתחם להופעות והרקדות, מסכי ענק מתקדמים, שבילים לרכיבת אופניים אתגרית, טיילת, פארק חבלים וקירות טיפוס, סקייט-פארק חדשני ועוד אטרקציות ופעילויות לילדים ונוער. בהמשך עתיד להיבנות בפארק מתחם נוסף של סקייט קארבר הראשון מסוגו בישראל, המדמה תנועות של גלישת גלים. גם חזיתות העסקים הקיימים בחוף היום יחודשו ויותאמו לרוח הפארק המודרנית.

 

מתקני שעשועים יחודיים במתחם הסי-פארק.  מקור: דוברות עיריית אשקלון. 

 

סקייט פארק במתחם הסי-פארק. מקור:דוברות עיריית אשקלון

 

בשכונת אגמים בעיר הושלמה בנייתו של פארק גדול וחדשני המחולק לשלושה מתחמים, המותאמים לגילאים שונים מפעוטות ועד נוער עם עשרות מתקני משחק, אקסטרים וספורט.

 

 

דור העתיד

נושא החינוך בעיר מקבל בשנים האחרונות מקום חשוב ומהווה השנה מרכיב משמעותי של כ – 33% מהתקציב השנתי הכולל של העיר.

 

גם השנה כמו בשנים הקודמות ואף יותר, מתכוונת העירייה להשקיע בתכניות לימוד חדשניות ומתקדמות שיקפיצו את רמת החינוך בעיר כמה רמות.

 

באשקלון פועלים למעלה מ- 50 מוסדות חינוך, ביניהם המכללה האקדמית אשקלון המוכרת כמוסד להשכלה גבוהה, כ – 32 בתי ספר יסודיים, כ – 24 על יסודיים, כחמישה בתי ספר ייעודיים כגון בית הספר לאומניות (כיתות א' – יב') ובית ספר של החינוך המיוחד.

 

אשקלון נכנסה לתכנית ארצית ייחודית ומתקדמת שנקראת המח"ר וכוללת לימודי : הנדסה, מתמטיקה, חלל ורובוטיקה. יעדה המרכזי של תכנית זו היא לשפר את הישגי התלמידים כבר מהכיתות הנמוכות בתחומי המתמטיקה, המדע והטכנולוגיה, ליצור מוטיבציה בקרב התלמידים להתעניין ולפנות לתחומים אלו ולהגדיל את מספר התלמידים שיפנו ללימודי 4 ו -5 יחידות במתמטיקה ומדעים.

 

ראש העיר עם תלמידים. מקור: דוברות עיריית אשקלון. צילום: תומר שונם-הלוי

 

כשהעיר מתפתחת ומגיעה אליה אוכלוסייה חדשה וצעירה מתעורר גם הצורך בהקמה של מוסדות חינוך נוספים. למעלה מ – 90 מיליון שקלים יושקעו השנה בתכניות פדגוגיות נוספות וכ – 300 מיליון שקל יושקעו בבינוי של מוסדות חינוך חדשים ושיפוץ של מבני חינוך קיימים בעיר. במהלך השנה הקודמת נחנכו כבר שישה גני ילדים מחודשים בשכונת שמשון והתקציב שאושר מיועד לבנייה של 16 כיתות גן חדשות, בית ספר יסודי, מקיף חדש בשכונת אגמים, שלב ג' בבית ספר "פסגות", שלב ג' בבית ספר "מצפה ימים". וכשמדובר על עיר חוף אי אפשר שלא לדאוג גם למרכז חדש לחינוך ימי.

 

גם פרויקטים ייחודים לבעלי צרכים מיוחדים יקבלו מענה השנה, גולת הכותרת היא הקמה של מרכז רב-תכליתי והשלמת הבנייה והשיפוץ של בית ספר "מעיין שרה" לבעלי צרכים מיוחדים.

 

גלאם: "החינוך נמצא בראש פירמידת סדרי העדיפויות העירונית. זה יבוא לידי ביטוי גם השנה בשיפור ושדרוג סביבת הלימודים הפיזית של התלמידים ובהקצאת משאבים רבים להרחבה של העשייה הפדגוגית בעיר הנשענת על עקרונות מרכזיים – מצוינות, שוויוניות, הישגיות וערכיות".

 

ראש העיר, תומר גלאם. מקור:דוברות עיריית אשקלון

 

דבר ראש העיר

בשבוע שעבר אישרה מועצת העיר את תקציב העירייה לשנת 2018. התקציב שאושר הוא ללא ספק תקציב הרבה יותר חברתי, חינוכי ורווחתי שיעזור לקידומה ופיתוחה של אשקלון.

 

תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון: "אני מברך על שבחרתם באשקלון לעיר השנה של אתר נדל"ן.קום. למרות אתגרים לא פשוטים, מלווה אותנו תחושת הסיפוק על ההחלטות החשובות שקיבלנו, לטובת תושבי העיר. במהלך השנה האחרונה הצלחנו להחזיר את העיר אשקלון למסלול של עשייה. כאשר נכנסתי לתפקיד ראש העיר, התמודדתי עם מציאות מורכבת. מטרתי הראשונה הייתה, להחזיר את עיריית אשקלון לשגרה של עשייה, וללא ספק הצלחנו במשימה חשובה זו. אני מזמין את כולכם לבוא ולהתרשם מעירנו היפה, לבלות בה, לטייל בה ולהתאהב בה".